Tips en trucs

Oefenen en ervaring is belangrijk
Om vertrouwd te raken met de driewielfiets is het belangrijk dat u oefent. Iedereen moet wennen aan de driewielfiets. Door diverse varianten uit te proberen kunt u zelf ervaren welk type fiets het beste bij u past. Voor extra oefenmogelijkheden, of wanneer u specifieke problemen heeft, kan iedereen een beroep doen op de ergotherapeut. Deze voorziening (maximaal 10 uur per jaar) is onderdeel van uw basisverzekering. Bekijk voor inspiratie en tips van andere driewielfietsrijders ook eens de introductiefilm op www.blijfveiligmobiel.nl

Oefenmogelijkheden en locaties
Er zijn verschillende mogelijkheden om te oefenen. Als u zelfstandig oefenen lastig vindt, kunt u hulp en begeleiding vragen van ervaren en getrainde vrijwilligers. Kijk voor meer informatie op www.blijfveiligmobiel.nl en op www.fietsersbond.nl

Meer informatie, ook over gratis en vrijblijvend oefenen met de driewielfiets voor senioren, bij Jannie Bunk-van Buuren, ongebonden vrijwilliger in Harderwijk.
J.bunk@mail.com of bel naar 06 49 69 21 07.

Tips en trucs voor oefenen driewielfiets ( voor senioren), vrijwilliger/begeleider/familie; ervaar het eerst zelf
Fiets eerst op de parkeerrem zetten zodat de fiets niet voor- of achteruit kan. Stuur en zadel goed (laten) afstellen. Til uw voet naar de andere kant zodat uw voeten aan weerskanten van de fiets staan. Zet uw sterkste been op het laagste pedaal en neem plaats op het zadel. Ontspannen op het zadel zitten, net alsof u in de auto zit. Zet uw voeten op de pedalen. Kijk voor u uit, niet naar beneden of naar het stuur. U oefent steeds in de kleinste versnelling, dit is op wandeltempo. Langzaam trappen en alleen maar sturen met uw handen aan de rem. Evenwicht uitschakelen, vooral niet meehangen. Ook niet met de benen. Knieën bijeen houden vooral in de bocht. Daardoor blijft u beter rechtop. Hou de voeten steeds op de pedalen. Ook als u remt of stil staat. Regelmatig tussendoor even remmen en voeten niet op de grond zetten om te wennen dat u niet omvalt.

Rij zo haaks mogelijk stoepranden op en af. Nooit schuin. Pauzeer vooral in het begin heel regelmatig. Schud lekker de schouders los en babbel wat om te ontspannen van de stress die het onnatuurlijke gevoel geeft. Oefensessies hoeven niet veel langer dan 20 of 30 minuten te duren omdat door de spanning vermoeidheid snel toeslaat. Beter vaker dan te lang. Naarmate u vaker opstapt, merkt u al vorderingen. Besef dat u niet de enige bent. Iedereen die altijd gefietst heeft, moet afleren om het evenwicht te willen bewaren en erop leren vertrouwen dat de fiets niet omvalt. Dat grote voordeel voelt eerst heel onnatuurlijk. Als u afstapt er ernaast loopt, dan komen de kuiten al snel tegen de achterwielen aan. Daarom kunt u beter bij de geringste verplaatsing gewoon op de fiets (blijven) zitten. Als u na de oefening naar huis gaat op uw gewone tweewieler vergt dat meteen weer uw ‘oude’ evenwicht. Loop na de oefening daarom het liefst even een straatje om naast uw fiets vóórdat u er weer opstapt.
Onderschat het verschil niet.

Probeer de fiets altijd eerst voldoende uit voordat u tot aanschaf overgaat. Doe dat bij voorkeur buiten, want binnen is de vloer vaak zo glad dat het oefenen niet realistisch is. Buiten zult u voelen dat het wiebelt omdat de straat nooit effen is voor de twee achterwielen. Daar zult u aan wennen. Als u op de weg rijdt, neem dan de ruimte. Rij niet in de goot, want dan fietst u vaak te schuin. Als uw vertrouwen op de fiets (weer) toeneemt en u de ruimte neemt, dan merkt u dat het verkeer meer rekening met u houdt omdat de fiets (respectabel) breed is. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat u op zo’n fiets daar gaat rijden waar u zich vertrouwt. U zult dus eerst de plekken zoeken waar u zich het veiligst voelt. Dat breidt zich vanzelf uit naarmate je vertrouwen toeneemt. Lukt het niet na een aantal keer? Dat is normaal, oefen nog even door. Soms lukt het niet. U voelt zelf wel of u zich teveel geweld aan doet met oefenen. Dan hoeft u er geen spijt van te hebben want u heeft het wel geprobeerd én u bent een hele ervaring rijker.